|
L'ENFANT PERDU
Tvé oči mají černý lesk,
lesk smutečního sametu,
na jehož rozestřený stesk
umrlčích svící padá blesk.
Já mám ty velké oči rád
v pochmurné vášně roznětu:
při hříchu když je vidím plát,
mám lesklý jejich samet rád.
Ó v sametech těch smutečních
se halí malých rakví dvé
a kdybys jejich víka zdvih',
spí nezrozená žití v nich.
Nevinné, plné čistoty
zůstaly černé oči tvé
pro nezrozené životy,
pro pochované životy.
Pod naším oknem častokrát,
když spala's něžné mdloby snem,
já vídal tichou nocí plát
světélek bludný rej a chvat.
A často, skloniv hlavu svou,
polibky vzdušné cítil jsem:
ach, toť ty smavé duše jsou
těch, kdo se zrodit nemohou.
|
|
OBĚTI
Jsou vzdechy panenské, jež v samotách se třesou.
Jsou srdce bělostná jak čistá oběť bájná,
jak oběť Abela, z níž vůně výš se nesou.
Dým v dáli plazivý jde od oltáře Kaina.
Ó něžné oběti, vy srdce v ohni mroucí,
proč v božském oblaku vás jímá touha tajná,
jít v plazivý ten dým, v něm skrýt své tluky vroucí
a tichým terčem být pro smrtný oštěp Kaina?
|
|
KLÁŠTER
Skryj dnes ten úsměv svůj, ten bujný, rozpustilý,
v dlaň, jako kryješ pláč! Chci vážné dumy příst
a čist být aspoň dnes! Neb raděj v této chvíli
svůj upři na mne zrak, jak tenkrát, kdy byl čist...
Vím, kdyby sebe víc Tvé oči hovořily
svým žárem nejsladším: z nich možno zřejmě číst,
že temná hloubka jich vždy se svým mračnem pílí,
by z něho vyšlehnout v ráz mohla nenávist.
A chmurná bytost Tvá je klášter s věčným stínem:
jen okna blýskají se z mračné omítky,
z nich pleše mnichů zří jak živé výčitky.
Sad v plném květu je. A mnich zde touhu svou
smí denně konejšit těch sklepů sladkým vínem,
a přece šílí až tou vnitřní prázdnotou...
(Vykvetly blíny, 1899)
|
|
SONET O ŽÁRLIVOSTI
V líc druha Tvého hledí... Náhle vznítí
se žhavou jiskrou její zornice:
Tvé nitro, zhořklé v ráz, v té jiskře cítí
chvít plachou touhu mladé samice.
Směs pochyb, trpkých předtuch, víří hrudí.
Zříš hnědou pláň, kde pranic neklíčí...
Ty víš: Tím víc se o samotě vzbudí
v ní bezohledná touha samičí.
I kdybys věřil, že v ty noci dlouhé
nad ložem bdí jí strážný anděl sám
a kdybys ráno zřel tam pírko pouhé:
Ty v mukách žasnul bys, že padlo tam,
jak zřejmá stopa sladké jakés chvíle
andělských křídel chvějné peří bílé.
|
|
Z ULICE
Ten Kristův obrázek, tak vetchý, za sklem skříně!
Co as tu bábu ctnou tak divným citem hnulo,
že na ten obrázek tak civí... v brvy stíně
že velkých slzí dvé se v ráz jí vyřinulo?
Je krví zbroceno to jasné čelo svaté! ...
A bába štká a víc se těžké slzy lijí...
Proč, bozi, člověka vy k pláči nutíváte?
Vám třeba soucitu těch, kdož se v mukách svíjí?
Ty's, Kriste, v šátek vtisk' své zkrvácené líce,
bys jejich obrazem svět trápil ještě více!
A zapřít nemůžeš, že sirou zemi tu
by zastřít nemohla již války peruť chará,
když měl by s námi bůh jen tolik soucitu,
jak s jeho synáčkem ta vetchá žena stará.
|
|
/ / /
Roztálo srdce v ohni vášní
a v ohni bolestí a vzdoru
a škváry, které v kovu zbyly,
ty škváry citů vrh' jsem v popel!
Z dobrého kovu mám teď srdce
a slyším jeho pevný úder:
má zvuk tak jasný, o křemeny
jak broušené když meče zvoní!
A srdce pod ranami zmdlelé,
jež krýt jsem nemoh' žádným štítem
teď ve štít samo proměněno
a tisíc ran se o ně tříští!
Železné, krátké zvuky jeho
jsou odměřenou odpovědí,
když zádumčivé tóny zvonů
tázavě k němu doléhají.
(V pavučinách nervů, 1901)
|