POEZIE
Petr Fabian / Lomová pole (Host)
Vlašimský básník Petr Fabian (1974) vystudoval fyziku a v tomto oboru také
pracuje. V roce 2001 vydal sbírku Dům mezi okny, která byla mj. nominována
na cenu Magnesia Litera v kategorii Objev roku. Druhá sbírka Lomová pole
pokračuje v naznačené cestě Fabianovy poetiky. Těžko říci, zda systematický
svět vědy z autorova civilního života souvisí se zvláštní a velmi znatelnou
sevřeností jeho veršů, které však nejsou nikterak matematicky strohé, a už
vůbec ne "přesné". Sevřenost vychází spíše z formy a mírně svíravého pocitu
všudypřítomného ve všech čtyřech oddílech sbírky. Básník hledá přesah tohoto
života a uchyluje se do polohy melancholické, pochmurné až skeptické. Jeho
krajiny jsou často domovem smrti, plné hřbitovů a mrtvých, ale v této
tematice není bezvýchodná tragika, neřkuli dekadence, je to spíše křesťanské
nazírání života i smrti. Pro Fabiana křesťanství znamená především lásku,
oběť a utrpení. Taková výchozí spiritualita se mísí s mytickými motivy
Lethe, Charona, Hádovy říše stínů. V meditativnosti i snaze o maximální
zatížení promluvy je zřetelný Holanův či Demlův odkaz. I v časté
nedořečenosti – mnohokrát přerývané verše jsou okleštěné zepředu i zezadu,
plné pauz, tříteček a pomlček: Rum noci pít... jsi spánkem těžký/ a do
Března se koulí míč.../ rum noci... Páleč, Lukov... pěšky/ a měsíce a
hodiny... (z básně bez názvu, 29. II. 2000). Důležitým prvkem Lomových polí
je krajina, volnost venkovního prostoru, stejně tak určitá ukotvenost
v čase – každá báseň má přesnou dataci – a časová symbolika: vánoční,
velikonoční, přelomu roku... Fabian je více básníkem zimním či dušičkovým,
rozhodně nepatří k opěvovatelům jarního rozpuku, podobně převažuje doba
večerní a noční. Nelehká poezie Petra Fabiana odráží složitost
a nesrozumitelnost vnějšího světa, je to však nesrozumitelnost,
která láká k dalšímu a dalšímu čtení a postupnému pronikání.
Lidové noviny, 28. 06. 2003, Archiv LN
zpět na Texty